Blog

Zoekveld

Casestudy & infographic #DuivelsGeel

Casestudy: Communiceren voor een event

Het EK is achter de rug. Hoog tijd om terug te blikken op de Duivelsgekte in Geel. Na het succes van het WK Voetbal twee jaar geleden, plaatsen de Geelse handelaars voor de tweede keer een groot scherm op de markt. Maar liefst 16.000 fans van de Rode Duivels volgden de wedstrijden live van op de Geelse markt. 65 vrijwilligers hielpen mee tijdens elke match, en 248 vaten bier getapt. C-Works! verzorgde de communicatie voor en tijdens het event.

 

Het concept

Een herkenbare en catchy benaming voor het event en een mascotte in de vorm van een klein geel duiveltje vormden de basis voor de huisstijl die we voor dit event bedachten. Het kleine kereltje dook overal op: in alle advertenties, op de social media en zelfs op de drankbonnetjes die we maakten voor het event en de filmpjes die op het grote scherm getoond werden.

#duivelsgeel op social media

De hastag #DuivelsGeel werd in het leven geroepen. Een promoteam deelde voor en tijdens het event gadgets uit, met de boodschap de hashtag te gebruiken. Met als resultaat: bijna 7000 online reacties.

Wedstrijd

Via de website kon je deelnemen aan een wedstrijd om drankbonnetjes te winnen. 831 voetbalfans namen deel aan de wedstrijd, en 10 gelukkigen wonnen een pakket van 25 drankbonnetjes. Deelnemen kon door je gegevens achter te laten op de website én je komst naar het event te bevestigen op de Facebook eventpagina en het event te delen op Facebook. Op manier zorgden we ervoor dat het event massaal gedeeld werd op Facebook.

Marketingmix

Voor dit event was de doelgroep een breed publiek van jong en oud. Voornamelijk Gelenaars en mensen uit de buurgemeenten. Om hen te bereiken zetten we in op een mix van marketingmaterialen:

  • Promoteam op events
    Een promoteam deelde Rode Duivels gadgets uit op een streetfoodfestival enkele dagen voor de start van het EK. Wie zich uitgedost als Rode Duivel-fan liet fotograferen, kon zichtzelf taggen in de foto op Facebook. De foto die het meest ‘geliked’ werd won een pakket met drankbonnetjes.
  • Posters aan de winkelruiten
    Als je in de maand Juni door het centrum van Geel wandelde, kon je er niet naast kijken. De posters in nationale driekleur riepen iedereen op mee te komen supporteren voor de Rode duivels op de Markt van Geel.
  • Event op Facebook
  • Het voordeel van een Facebook event is dat je kan aanduiden dat je aanwezig zal zijn, en vereist zo interactie. Wie aangeeft dat hij of zij deelneemt aan het event wordt er ook aan herinnert wanneer er nieuwe foto’s of informatie wordt toegevoegd aan de event-pagina.
  • Advertenties in lokale media
    In verschillende locale media verscheen een advertentie om aan te kondigen dat de matchen van de Rode Duivels op het EK gratis te volgen waren op groot scherm op de markt van Geel.
  • Post
    De inwoners van Geel, Laakdal, Meerhout en Mol kregen begin juni een magazine in de brievenbus met een overzicht van alle activiteiten die deze zomer plaatsvinden in Geel. Ook #DuivelsGeel werd hierin vermeld en kwam zo in  de huiskamer bij zo’n 39.000 gezinnen.

Organiseer je zelf een event? Wij zetten je communicatie op punt! Neem contact op met ons.

afbeelding van Nele Van Loy
Over Nele Van Loy

Nele Van Loy is crossmedia designer bij C-works!. Zij staat in voor de grafische opmaak van drukwerk en ontwerpt logo's en huisstijlen. Daarnaast bedenkt en schrijft Nele tekstuele inhoud voor verschillende online en offline kanalen. Tot slot ontwikkelt ze ook websites.

Plaats een reactie