Blog

Zoekveld

Facebook Live, iets voor jouw bedrijf?

Houd je ervan om je doelpubliek op een persoonlijke en creatieve manier toe te spreken? Goed nieuws! Voortaan kan het ook via Facebook Live. Door middel van streaming video deel je jouw expertise live met je (potentiële) klanten. Succes gegarandeerd!

Hoe werkt Facebook Live?

Met je smartphone kan je zeer eenvoudig gebruikmaken van de live streaming videodienst. Daarnaast behoort ook uitzenden met je tablet, laptop of desktop tot de mogelijkheden.

Met je smartphone

Heb je in het verleden al eens een statusupdate geplaatst op de Facebookpagina van je bedrijf of organisatie, dan is live gaan voor jou piece of cake. Naast het plaatsen van tekst, video en foto’s heb je voortaan ook de mogelijkheid om via de statusbar live video te streamen. Je klikt op het ‘live icoontje’ dat eruitziet als een silhouet met daarrond twee cirkeltjes. Vervolgens geef je Facebook de toestemming tot je camera en microfoon. Je kiest een sprekende titel, bepaalt het camerastandpunt (naar voren of selfiemodus) en klikt tenslotte op ‘live gaan’. 3,2,1 en GO! Je live-uitzending kan maximum 90 minuten duren. Ben je klaar? Stop de uitzending dan via ‘voltooien’. De video kan vervolgens opgeslagen worden op je bedrijfspagina.

Met je laptop

Ga op je laptop of desktop naar je bedrijfspagina. Klik vervolgens bovenaan op ‘publicatietools’ en kies in de verticale kolom aan de linkerzijde voor ‘video’s’. Klik rechtsboven, naast de blauwe knop ‘uploaden’ voor ‘+ Live’. 

Opgelet: je hebt wel professionele broadcast apparatuur nodig om te kunnen streamen met je pc. Een webcam volstaat niet.

Waarom zou je Facebook Live inzetten?

Met live video kan je op een goedkope en eenvoudige manier je expertise delen met het grote publiek. Het is een ideaal kanaal om in een mum van tijd het vertrouwen van potentiële klanten te winnen en de relatie met je bestaand cliënteel te versterken.

Wat kan je uitzenden?

  • Vraag- antwoordsessie: Organiseer een vragenmomentje. Laat (potentiële) klanten via de chatsessie vragen stellen, die je vervolgens live kan beantwoorden of geef je kijkers de kans om vooraf vragen in te sturen. De ideale manier om jouw expertise naar buiten te brengen!
  • Events: Organiseer je een event? Geef ook niet-aanwezigen de kans om het evenement vanop afstand te volgen. Ideaal voor presentaties, congressen, seminaries enzovoort.
  • Productlanceringen: Lanceer live jouw nieuwe producten/diensten. Doordat kijkers meteen kunnen reageren, weet je al snel hoe zij over het nieuwtje denken.
  • Productdemonstraties: Demonstreer live hoe een bepaald product werkt. Je hebt de mogelijkheid om direct in te spelen op eventuele vragen en reacties van het publiek.
  • Achter de schermen: Gun je cliënteel een blik achter de schermen, bijvoorbeeld door een bepaald productieproces in kaart te brengen. Doordat mensen zien hoe het er precies aan toegaat in je bedrijf, kan je de betrouwbaarheid verder vergroten.

Tips voor, tijdens en na je uitzending

Vooraf

  • Zorg ervoor dat je vooraf een duidelijk doel voor ogen hebt. Wat wil je precies communiceren en wat wil je ermee bereiken? Ook het bepalen van call-to-actions kan helpen.
  • Kies een duidelijke, aanstekelijke titel die mensen aanzet om naar je livestream te kijken.
  • Kondig je live uitzending vooraf aan via diverse kanalen, zoals sociale media, je website en e-mailings
  • Doe vooraf een test met het toestel dat je effectief gaat gebruiken
  • Controleer de internetverbinding
  • Wil je goed verstaanbaar overkomen, zorg dan voor een kwalitatieve, externe microfoon
  • Zorg voor goede belichting
  • Laad de batterij van je toestel volledig op
  • Zorg voor een statief of selfiestick om schokkerige beelden te vermijden

Tijdens

  • Ga voor interactie! Volg de reacties van je kijkers op en ga waar nodig verder in op vragen en opmerkingen.
  • Zorg voor een aantrekkelijke video die zowel op vlak van vormgeving als inhoudelijk de moeite waard is.
  • Heet je kijkers welkom. Ook tijdens je uitzending komen er wellicht regelmatig nieuwe mensen bij. Merk je een nieuwe toestroom van kijkers? Herhaal dan gerust een aantal keer je introductie.
  • Verhoog je aantal abonnees door je kijkers er tijdens de uitzending op te wijzen dat ze zich kunnen abonneren op jouw live-uitzendingen. Vraag ze ook om je live video achteraf te liken en te delen.

Na

  • Ook na de uitzending zullen er wellicht nog diverse mensen je video te zien krijgen in hun newsfeed of rechtstreeks op je bedrijfspagina. Daarom heb je de mogelijkheid om je video na uitzending verder te optimaliseren. Via de knop ‘bericht bewerken’ kan je nog een aantal zaken wijzigen en/of toevoegen aan je video, zoals een thumbnail, videotitel, videotags, een call-to-action en onderschriften.
  • Ben je tevreden over je video, dan kan je deze indien gewenst ook promoten aan de hand van een advertentiebudget, uploaden naar Youtube en Vimeo of embedden in je website.

Wil je meer informatie over video marketing? C-Works helpt jou graag bij de uitwerking van een succesvolle, professionele communicatie! Contacteer ons vrijblijvend op info@c-works.be of +32 14 960 603.

afbeelding van Jolien Baeke
Over Jolien Baeke

Communicatiemedewerker Jolien Baeke heeft een grote affiniteit met marketing en nieuwe media. Zij staat bij C-Works in voor de nauwkeurige opvolging van de projecttaken en de praktische ondersteuning van gevarieerde opdrachten. Daarnaast bedenkt en schrijft ze als content manager tekstuele inhoud voor verschillende online en offline kanalen.

Plaats een reactie