Blog

Zoekveld

Mag ik als bedrijf de hashtag #Rio2016 gebruiken?

Zaterdag starten de Olympische Spelen in Rio. Veel bedrijven supporteren mee voor onze atleten, en koppelen zo hun bedrijf aan het sportieve imago van de Olympische Spelen. Maar mag dat wel?

Als bedrijf kan je in de problemen komen als je ongeoorloofd gebruik maakt van het imago van de Olympische Spelen in een reclamecampagnes, op je website, in folders,... De sponsors van de spelen hebben hierop exclusiviteit, er en wordt op toegekeken dat andere bedrijven niet stiekem een graantje mee pikken.

Go #teambelgium?

Ook op je social media kijk je best uit welke hashtag je gebruikt in je commerciële posts. Ook hashtags worden meer en meer geclaimd door bedrijven en organisaties. Zo is bijvoorbeeld #Rio2016 als merk geregistreerd, hashtag incluis.

Zelfs een tweet als deze “Ons bedrijf supportert vanavond mee voor onze atleten. Go #teambelgium” mag niet.

Wij namen contact op met de juridische dienst van het BOIC, Het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, met de vraag: mag dat? Niet dus. Commerciële bedrijven mogen geen communicatie in verband met de Spelen doen.  Zelfs een tweet als deze “Ons bedrijf supportert vanavond mee voor onze atleten. Go #teambelgium” mag niet omdat er verwarring in de perceptie van het grote publiek zou kunnen ontstaan. De organisatie rond de Olympische spelen wil zo voorkomen dat bedrijven die geen sponsors zijn zicht mengen in de buzz rond de spelen op social media.

Let wel, dit geldt enkel voor bedrijven die dit gebruiken in een commerciële context. Als sportfan mag je zelf natuurlijk wel supporteren op Twitter, Facebook, Instagram,… met #Rio2016. Ook om editoriale doeleinden, bijvoorbeeld in een blog zoals deze, mag je communiceren over de Spelen.

Wat mag wel, wat mag niet?

De sporters

Je mag geen namen of afbeeldingen of prestaties van sporters en trainers die deelnemen aan de Olympische Spelen gebruiken voor publicitaire doeleinden. Zelfs bedrijven die atleten al hun hele carrière sponsoren, mogen tijdens de Olympische Spelen geen publiciteit maken met deze atleten. 

De logo’s

Je mag het Olympische Logo met de vijf ringen niet gebruiken. Ook de logo’s van het BOIC en het commerciële logo van Team Belgium is beschermd. Het logo en de mascotte van de Olympische Spelen in Rio mag je vanzelfsprekend niet gebruiken. Dat geldt ook voor de pictogrammen van de Olympische sporten, zelfs de Olympische hymne is beschermd.

Deze woorden mag je niet gebruiken in je advertenties:

  • Olympisch
  • Olympische Spelen
  • Olympic Games 
  • Olympics
  • Xxx Olympic Games
  • Olympiad...…
  • Citius, Altius, Fortius: dit is de Olympische slagzin. Ook de vertaling; sneller, hoger,  sterker, is beschermd.
  • Rio 2016
  • XXXI Olympic Games

Adverteren op de Olympische spelen?

Grote sporttornooien zijn big business als het op adverteren aankomt, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed renderen. Uit analyse van de omzetcijfers van de grote sponsors van de Spelen blijkt dat zij in jaren mét Olympische Spelen nauwelijks meer groeien dan in jaren zonder Spelen. Een EK voetbal is vanuit marketing perspectief dan weer interessanter omdat daar een meer homogene doelgroep kan bereikt worden.

Vragen over communicatie? Neem contact op met ons.

 

afbeelding van Nele Van Loy
Over Nele Van Loy

Nele Van Loy is crossmedia designer bij C-works!. Zij staat in voor de grafische opmaak van drukwerk en ontwerpt logo's en huisstijlen. Daarnaast bedenkt en schrijft Nele tekstuele inhoud voor verschillende online en offline kanalen. Tot slot ontwikkelt ze ook websites.

Plaats een reactie