Blog

Zoekveld

Minder afmeldingen op e-mailabonnementen

E-mailmarketing blijft een populair en handig kanaal. Het kan echter een uitdaging zijn om contacten te behouden. Uitschrijvingen zijn nu eenmaal niet 100% te vermijden, maar je kan het aantal wel beperken. Lees snel verder en ontdek hoe je ervoor kan zorgen dat minder mensen afhaken op jouw nieuwsbrief.

Geef informatie

Informeer geabonneerden vanaf het begin over wat ze mogen verwachten eens ze geabonneerd zijn op jouw e-maildiensten. Eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst. Geef ze – indien mogelijk - de optie om te kiezen tussen verschillende diensten. Dit zorgt ervoor dat de e-mails ook relevant blijven voor de ontvanger. Mailings die aansluiten bij de interesses van de desbetreffende persoon zullen veel meer gewaardeerd worden, dan ongewenste berichtgeving. 

Wees boeiend

Geef uw mails richting. Eén van de redenen waarom mensen zich uitschrijven is, omdat de berichtgeving niet relevant of interessant is. Om mails relevant en persoonlijk te houden kan je e-mailadressen opsplitsen in verschillende segmenten. Zo kan je je nieuwsbrieven doelgericht verzenden naar verschillende doelgroepen. De inhoud van jouw mails blijft hierdoor relevant voor de ontvanger met minder unsubscribers tot gevolg.

Zoek een evenwicht

De frequentie van de verschillende e-mails is misschien wel één van de belangrijkste opties om te bekijken. Te weinig of net te veel mailings uitsturen kan ervoor zorgen dat ontvangers afhaken. Mensen willen niet gebombardeerd worden met meerdere mails per dag. Een goed evenwicht zoeken is dus cruciaal.

Onderwerp

Zorg voor een aantrekkelijk onderwerp. Houd onderwerpen fris en aantrekkelijk. Wees niet bang om op te vallen in de mailbox van je lezers. Mails met triggerwoorden in het onderwerp worden gemakkelijker geopend dan onderwerpen zonder, maar pas op met spamwoorden. Triggerwoorden zijn woorden zoals video, uitverkoop, gratis levering, nieuw…  Woorden die je best kan vermijden zijn spamwoorden als: bespaar geld, open nu, klik hier, reageer nu, herinnering, help enzovoort.

Omgaan met afwijzing

Indien mensen dan toch beslissen om zich uit te schrijven voor je nieuwsbrief vergeet dan niet om hun feedback te vragen. De reactie van deze unsubscribers levert vaak zeer nuttige en waardevolle informatie op. Naar de toekomst toe kan deze informatie gebruikt worden om de e-maildiensten verder te optimaliseren. Uit fouten en negatieve feedback kan je heel veel leren. 

Zorg er ook voor dat het uitschrijvingsproces niet langdradig of hinderlijk is. Bedrijven zien e-mailadressen niet graag verdwijnen en maken het daarom bijna onmogelijk om makkelijk uit te schrijven. Dit haalt echter niets uit. Je wilt toch niet onthouden worden als ‘het bedrijf met het irritante online uitschrijvingsproces? Een langdradig proces draagt niet bij tot een goed imago en helpt bovendien niemand vooruit.

Begeleiding nodig bij het uitwerken van uw e-mailmarketing? 
Contacteer ons dan op info@c-works.be of + 32 14 960 603.

 

 

Bron: Econsultancy

afbeelding van Kaat Milissen
Over Kaat Milissen

Kaat is derdejaarsstudente marketing bij Thomas More in Geel en doet stage bij C-Works! Haar interesses gaan uit naar sociale media, digitale marketing en media.

Plaats een reactie