Blog

Zoekveld

Tips & tricks voor een groter bereik op sociale media

Als bedrijf wil je meegaan met de tijd dus maak je verschillende sociale media pagina’s aan. In je hoofd droom je al van verschillende leads die binnenkomen op Facebook, Twitter of LinkedIn. Maar in werkelijkheid gebeurt er nog minder dan op een zondagvoormiddag.

Om leads te genereren via sociale media is het niet alleen noodzakelijk om sociale media accounts aan te maken, maar ook om volgers en fans aan te trekken. Met een groot bereik hebben sociale media nu eenmaal veel meer kans om leads te genereren.

Vergeet naast de kwantiteit ook niet te kijken naar de  kwaliteit van je volgers. Een kwalitatief hoog bereik haal je enkel als je je volgers ook echt hebt verdiend. Volgers die aangekocht zijn, verhogen enkel het aantal, maar hebben geen toegevoegde waarde. Echte fans zorgen dan weer voor onbetaalbare interactie. Hieronder volgen bruikbare tips die bijdragen tot een groter bereik op sociale media.

Help! Ik kan niet kiezen.

Maak niet in het wilde weg een account aan op elk sociaal medium dat er op deze aardbol te vinden  is, maar selecteer grondig. Stel jezelf vooraf de vraag op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Zo heb je de meeste kans om jouw doelpubliek ook daadwerkelijk te bereiken.

Het is aan te raden om op populaire sociale media enkele bedrijfsaccounts aan te maken, zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest of LinkedIn. Door als bedrijf een account aan te maken op deze sociale media maak je het mensen makkelijker om jou te vinden en te contacteren.

Laat je echter niet afleiden door de talrijke opties en steek de meeste tijd in de sociale media kanalen waar je doelgroep ook de meeste tijd op spendeert. Zorg ervoor dat het type sociale media ook aansluit bij je onderneming. Ben je een zeer creatief bedrijf dan zijn Instagram en Pinterest perfect. Is je sector wat zakelijker of ernstiger, focus je dan meer op Twitter en LinkedIn.  

Uiterlijk eerst

Eenmaal een bedrijfspagina/account is aangemaakt moet deze vervolledigd worden met informatie, foto’s, een bedrijfslogo, links enzovoort. Een uitgebreid profiel is niet alleen professioneel, maar schept ook extra vertrouwen bij de bezoeker. Tip! Plaats dezelfde profielfoto op de verschillende sociale media. Dit verhoogt de herkenbaarheid van je bedrijf of organisatie.

Het zit vanbinnen

Het is niet genoeg om af en toe content te plaatsen op sociale media. Deze content moet in de eerste plaats waardevol zijn. Waardevolle inhoud is nuttig, interactief en bruikbaar en moet mensen aanzetten om je pagina te (blijven) volgen.

Het aantrekken van volgers gebeurt door nuttige content te plaatsen op sociale media. Wil je ook promotie voeren op deze accounts, houd dan rekening met de 80/20 regel. De 80/20 regel zorgt voor een goed evenwicht tussen waardevolle informatie en bedrijfspromotie. 20% van je inhoud op sociale media mag bedrijfspromotie zijn, 80% waardevolle en nuttige informatie is aangewezen.

Let erop dat je inhoud aantrekkelijk blijft. Varieer geregeld tussen verschillende contenttypes. Upload in plaats van een artikel eens een filmpje. Deze afwisseling zorgt er niet alleen voor dat je bezoekers niet in slaap vallen, ze houdt ook de aandacht van bezoekers langer vast. 

Samen staan we sterk

Je website en sociale media niet vermelden op je brochure is een gemiste kans. Dergelijke vermeldingen zorgen er niet alleen voor dat het aantal websitebezoeken zal toenemen, maar hebben ook een gunstig effect op de efficiëntie van je communicatie. Voorzie tevens elke gepubliceerde content van een “share”-knop. Hierdoor worden bezoekers aangespoord om je content te delen, wat resulteert in een groter bereik.

Interactie reactie

Vergeet tenslotte niet dat sociale media geen eenrichtingsverkeer zijn. Ze kunnen immers ook een conversatie teweegbrengen. Reageer niet als een kip zonder kop op elke post waarin je bedrijf is getagd, maar zorg ervoor dat je reactie altijd relevant is. Steek tijd in je reacties en zorg voor interactie. Positieve reacties zijn makkelijk om te accepteren, maar negatieve feedback hoort er ook bij. Reageer niet defensief op deze reacties, maar zie het als een kans voor verbetering.   

Wens je meer informatie over de mogelijkheden van sociale media voor jouw bedrijf of organisatie? Contacteer ons dan vrijblijvens op info@c-works.be of 014 960 603. 

 

 

 

Bron: http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/27094/8-Guaranteed-Ways-to-Increase-Social-Media-Reach.aspx?utm_campaign=blog-rss-emails&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=27604231

 

afbeelding van Kaat Milissen
Over Kaat Milissen

Kaat is derdejaarsstudente marketing bij Thomas More in Geel en doet stage bij C-Works! Haar interesses gaan uit naar sociale media, digitale marketing en media.

Plaats een reactie