Blog

Zoekveld

Wat is Google Adwords?

Adverteren met Google

Adwords van Google is één van de betere manieren om online te adverteren. Het bedrijf is goed voor zo’n 80 procent van de online advertentiemarkt, en garandeert je zo een maximale resultaten.  De meest gekende vorm zijn de advertenties in het zoeknetwerk. Dit zijn de eerste resultaten die je bovenaan in Google ziet als je iets opzoekt. 

Google display network

Ook op andere websites kom je vaak Google Adwords campagnes tegen. Het Google netwerk omvat meer dan twee miljoen websites. Het grote voordeel hier is dat jouw advertentie weergegeven wordt op websites die relevant zijn voor jouw campagne, en jij gebruikers bereikt die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Door middel van tagging kan je aangeven op welke soort websites je wil dat jouw advertentie wordt getoond.

Keywords

Bepaal eerst wat je wil bereiken met je campagne: wil je meer bezoekers naar je website, of wil je dat mensen zich inschrijven  op je nieuwsbrief, meer naamsbekendheid in je regio, potentiële klanten je catalogus laten downloaden,…  

Bepaal op basis  van je doel je zoekwoorden. Dit zijn woorden of woordcombinaties die te maken hebben met jouw product of dienst. Hoe meer een woord wordt opgezocht op Google, hoe meer je per klik zal betalen. Met de Keyword planner kan je zoekwoorden analyseren.

Je betaalt per klik

Een Google Adwords account maak je gratis aan. Je bepaalt zelf het budget dat je per campagne wil spenderen, en je betaalt enkel als iemand op de advertentie klikt. Zo betaal je dus enkel wanneer je campagne effectief resultaten boekt. Je kan met een klein budget starten.

Je kan je campagnes perfect opvolgen. Wie klikt er, waar, wanneer, volgt er een effectieve aankoop, of actie zoals een offerteaanvraag,… Daardoor zie wat beter werkt, en wat minder. Je past flexibel je campagnes aan.

Bepaal je doelgroep

Niet iedereen moet je advertentie zien. Zorg ervoor dat de juiste mensen op je advertentie klikken. Je betaalt per klik, dus je wil dat diegene die klikt ook effectief op zoek is naar jou, je product of diensten. Bepaal je doelgroep wanneer je je campagne opstart en verfijn die indien nodig.

Denk er ook aan om ‘uitsluitingszoekwoorden’ te gebruiken. Wanneer je een campagne opstart geef je aan bij welke zoekopdrachten je advertentie zichtbaar zal zijn. Maar je kan ook opgeven bij welke ‘keywords’ of combinatie van woorden je advertentie net niet te zien moet zijn.

Stel dat je bijvoorbeeld dat je een Adwords campagne doet om je nieuwe collectie houten tuinmeubelen een boost te geven. Dan kan je de woorden ‘tweedehands’, ‘DIY’, ‘zelf maken’, ‘gratis’,… uitsluiten, want wie op zoek is naar een handleiding om zelf houten tuinmeubelen in elkaar te knutselen zal niet onmiddellijk een nieuwe set bij jou kopen.

Hulp nodig om zelf een Google adwords op te starten? Neem contact op met ons.

afbeelding van Nele Van Loy
Over Nele Van Loy

Nele Van Loy is crossmedia designer bij C-works!. Zij staat in voor de grafische opmaak van drukwerk en ontwerpt logo's en huisstijlen. Daarnaast bedenkt en schrijft Nele tekstuele inhoud voor verschillende online en offline kanalen. Tot slot ontwikkelt ze ook websites.

Plaats een reactie