Blog

Zoekveld

WhatsApp voor bedrijven: doen of niet?

Een app’je naar je vrienden om jullie weekendplannen verder te bespreken. Of een app’je naar je familie om mee te delen dat je iets later zal zijn op dat ene feest. Snel, eenvoudig en toch persoonlijk! Maar wist je dat deze innovatieve tool ook heel wat mogelijkheden biedt op zakelijk gebied?

WhatsApp, wat is het?

WhatsApp is een  berichtenservice waarmee je jouw vrienden tekstberichten kan sturen. De toepassing is vergelijkbaar met een sms'je, maar dan over het Internet. Het programma beschikt ook over een groepchat, zodat je een gesprek met meerdere mensen kan aangaan. Naast tekstberichten, kan je ook foto's, video's, geluidsopnames en locaties delen.

7 troeven van WhatsApp

  1. WhatsApp is een zeer snel communicatiemiddel. De meeste WhatsApp-berichten worden binnen enkele minuten na verzending geopend. Mogelijk nadeel: klanten verwachten zeer snel een reactie.
  2. WhatsApp biedt tal van mogelijkheden. Je kan er mee bellen, alsook berichten, audiofragmenten, video, afbeeldingen, contacten en locaties mee versturen.
  3. Steeds meer mensen zijn actief op WhatsApp, wellicht dus ook jouw doelgroep.
  4. WhatsApp is een zeer eenvoudige, laagdrempelige app, bruikbaar voor iedereen.
  5. De berichten worden +- altijd gelezen, omwille van pushberichten en de duidelijke indicatie van een ongelezen bericht op de Chat-pagina van WhatsApp.
  6. WhatsApp kan conversieverhogend werken. Een bericht komt tussen informele groepsgesprekken terecht, waardoor de kans groter is dat het wordt geopend.
  7. Het contact is één-op-één en dus veel persoonlijker dan Twitter of Facebook

De mogelijkheden voor ondernemingen

  • Een deelknop naar WhatsApp

Door een deelknop naar WhatsApp op je website te plaatsen, kunnen bezoekers inhoud van een pagina sharen met contactpersonen of groepen binnen WhatsApp. Deze berichten worden sneller gelezen dan gedeelde berichten op Facebook, LinkedIn of Twitter. Je deelt immers niets openbaar zoals op Twitter of Facebook, maar bewust privé met één persoon of een beperkte groep. Dit maakt het delen van een link een stuk laagdrempeliger en qua conversie nog veel effectiever. Een deelknop naar WhatsApp kan handig zijn voor het delen van producten op een webshop

  • Verzendlijsten

Via WhatsApp kan je door jou samengestelde lijsten met geadresseerden toevoegen, de zogenaamde verzendlijsten. Zo kan je op gewenste tijdstippen berichten - bestaande uit tekst, een foto, video, een locatie of contactinformatie - verzenden naar verschillende vrienden tegelijkertijd, zonder dat zij kunnen zien naar wie het bericht nog is verstuurd. Ook op latere tijdstippen kan je via deze lijst berichten versturen naar de opgeslagen contacten.

Bv. Je hebt een kledingwinkel en je wilt je vaste klanten tippen wanneer de nieuwe collectie binnen is of de uitverkoop start. Of je organiseert een event en je wil de deelnemers een reminder sturen of hen een stand van zaken bezorgen

Opmerking: Alleen contacten die jou hebben toegevoegd aan hun contacten ontvangen je zendbericht. Als je contact je zendbericht niet ontvangt, heeft hij/zij je wellicht niet toegevoegd aan zijn of haar adresboek. Een verzendlijst kan maximum 256 ontvangers bevatten.

  • Groepchats

Wil je een groepsgesprek starten met meerdere personen en interactie opwekken, dan is een groepchat de ideale keuze. Deze manier van communiceren kan gebruikt worden voor de interne communicatie binnen bedrijven. Zo kan je van op afstand snel en eenvoudig overleggen met je collega’s en bovendien is het een ideale tool om met elkaar te brainstormen over bepaalde onderwerpen. Zo kan je ongeremd jouw mening geven.

Tip: Je kan de meest waardevolle berichten in een groepsconversatie selecteren en als verzameling doorsturen naar een e-mailadres.

  • Webcare

Wanneer klanten je telefoonnummer aan hun contactenlijst hebben toegevoegd, kunnen ze in WhatsApp zelf een conversatie starten met je onderneming. Deze vorm van communiceren wordt vaak ingezet om klachten of opmerkingen over bepaalde producten mee te delen of om veelgestelde vragen te stellen. In tegenstelling tot Twitter en Facebook is WhatsApp afgesloten van de buitenwereld, waardoor je een één-op-één gesprek aangaat. Eventuele klachten worden zo niet openbaar gedeeld en bovendien kunnen klanten makkelijker privacygevoelige zaken delen of een foto/filmpje meesturen om iets te verduidelijken.

Opgelet: Je kan de app maar op één telefoon gebruiken met hetzelfde nummer, waardoor je steeds afhankelijk bent van degene die de smartphone bij zich heeft.

Wil je meer weten over WhatsApp voor zakelijk gebruik? Lees het boek ‘WhatsApp voor bedrijven’ van Jarno Duursma.

Bijkomende vragen? C-Works helpt jou graag bij de uitwerking van een succesvolle, professionele communicatie! Contacteer ons vrijblijvend op info@c-works.be of +32 14 960 603.

afbeelding van Jolien Baeke
Over Jolien Baeke

Communicatiemedewerker Jolien Baeke heeft een grote affiniteit met marketing en nieuwe media. Zij staat bij C-Works in voor de nauwkeurige opvolging van de projecttaken en de praktische ondersteuning van gevarieerde opdrachten. Daarnaast bedenkt en schrijft ze als content manager tekstuele inhoud voor verschillende online en offline kanalen.

Plaats een reactie